Keindahan Pulau Phi Phi, Thailand

Salah satu pantai terindah dan terkenal di dunia adalah pantai di kepulauan Phi Phi, Thailand yang terletak di antara pulau Phuket dan daratan Thailand di Laut Andaman. pulau Phi Phi merupakan sebahagian dari National Park Nopparattara-Mookoh. Pulau ini menjadi destinasi pelancongan popular kerrana selain pantainya yang sangat indah, di pulau ini juga terdapat bukit batu yang berlapis-lapis dan di dalamnya terdapat gua yang memiliki stalaktit dan stalagmit yang indah.

Di sekitar pulau ini dikelilingi oleh pasir putih yang indah dan bersih. Penduduk asli di sekitar pulau tersebut menyebut Pulau Phi Phi dengan nama “Piapi”. Piapi bermaksud pohon laut (bakau), yang kemudian terkenal dengan nama “Phi Phi”. Suasana pulaunya amat harmoni, kejernihan air laut memukau sesiapa yang bertandang. Pulau-pulau yang terbentang sekitar Pulau Phi Phi utama mencorakkan lagi keindahan luar biasa yang sukar untuk diceritakan.
Pulau Phi Phi banyak dikunjungi oleh pelancong yang menghabiskan waktu di pantai untuk menyelam, melihat terumbu karang, tumbuh-tumbuhan air, dan binatang laut.
Kepulauan Phi Phi terdiri dari 6 pulau, iaitu Koh Peepeedon, Koh Peepeele, Koh Pidahnai, Koh Pidahnook, Koh Yung, dan Koh Mai-Pai. Pulau-pulau tersebut terletak 42 km dari Pantai Krabi. Jika kita melihat Pulau Phi Phi dari atas, maka pulau ini menyerupai teluk yang dikelilingi oleh bukit yang curam. Bagi kebanyakan pelancong, Pulau Phi Phi adalah pulau yang paling menarik.

Jika anda ingin berkunjung ke Pulau Phi Phi, ada dua pilihan iaitu dari Krabi atau Phuket yang jaraknya cuma 40km dari Padang Besar, Perlis. Bandar besar yang terdekat ialah Hadyai yang boleh diakses dengan kapal terbang (Lapangan Terbang Bayan Lepas, Lapangan Terbang Kuala Lumpur atau LCCT), keretapi dan van tambang Thailand (di Padang Besar atau Bukit Kayu Hitam).





























Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kongsi Cerita Kongsi Cerita
solihin zubir
Great 1:1 Traffic Exchange
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More