aurora - fenomena alam yang paling indah

Aurora ialah fenomena cahaya terang yang dapat dilihat di langit malam, biasanya di kawasan kutub. Kerana inilah sesetengah saintis memanggilnya "aurora kutub" (atau "aurora polaris"). Fenomena aurora di utara dikenali sebagai aurora borealis (IPA /ɔˈɹɔɹə bɔɹiˈælɪs/), yang dinamakan bersempena Dewi Fajar Rom, Aurora, dan nama Greek untuk angin utara, Boreas. Ini kerana di Eropah ia kerap dilihat kemerah-merahan di ufuk utara seolah-olah matahari akan terbit dari arah tersebut. Aurora borealis juga dipanggil cahaya utara, dan selalu terjadi di antara September dan Oktober dan Mac dan April. Fenomena aurora di selatan, aurora australis atau cahaya selatan, mempunyai sifat-sifat yang serupa.



Menari dengan jelas di langit, Auroa Borealis benar-benar suatu pemandangan yang menakjubkan untuk dilihat. Jurugambar dari Iceland, Kristjan Unnar Kristjansson – yang juga dikenali sebagai ‘Kiddi’ – telah menghabiskan sembilan tahun menangkap persembahan cahaya kaleidoskopik di tanah kelahirannya.

‘Ini adalah diantara beberapa foto Aurora Borealis kegemaran saya sejak beberapa tahun mengambil gambarnya,” kata pemuda 31 tahun yang berasal dari Reykjavik di Iceland ini.

‘Tidak ada kata yang benar dapat menggambarkan pengalaman ini. Walaupun saya telah melihat ia sekarang, dan sepanjang hidup saya, saya masih amat kagum dan terpesona setiap kali mereka muncul. ”

Juga dikenali sebagai lampu kutub utara dan selatan, pemandangan cahaya ini terjadi kerana badai matahari (sand storms) dan biasanya diamati pada malam hari.

Menggunakan kamera yang sangat sensitif – dan banyak kesabaran – Kristjan telah pergi jauh untuk menangkap gambar-gambar ini.

“Amat sukar untuk menangkap foto mereka, kerana ia memerlukan kanta yang amat terang, kamera yang fotosensitif, baju tebal dan keberuntungan yang banyak,” katanya.

“Lampu suluh amat diperlukan, terutama ketika tiada cahaya bulan, kerana malam boleh gelap gelita. Saya tidak fikir ada orang yang pernah menangkap gambar aurora yang bagus dalam cubaan pertama mereka atau kedua mereka.”

“Saya cuba untuk menangkap orang, struktur, dan lanskap dalam gambar supaya ia memberikan keaslian aurora, skala dan mutu, sekurang-kurangnya menurut pendapat saya.”




Walaupun Kristjan cukup beruntung untuk kadang-kala melihat aurora dari luar apartmennya, dia sering keluar dari Reykjavik untuk mendapatkan gambar terbaik.

‘Mengambil foto-foto yang baik biasanya rumit, “katanya. “Jadi saya sering keluar dari Reykjavik dengan satu atau dua teman, dan kami pergi ke tempat yang terpencil serta tidak tercemar.

‘Keseluruhannya, saya menjangkakan bahawa saya telah memandu lebih kurang 10, 000-15, 000 kilometer untuk mencari aurora. ”

Untuk Kristjan tidak ada fenomena alam lain yang seindah mengalami Aurora Borealis dengan mata sendiri. ‘Saya cadangkan semua orang melawat Iceland, Norway, Greenland, Alaska atau negara utara-lintang untuk tujuan ini. Cahaya utara adalah suatu yang istimewa, “katanya.

“Aurora bersama kami sepanjang tahun. Di Iceland, kerana pada musim panas, hari tidak pernah gelap jadi anda tidak akan dapat melihat mereka, walaupun mereka ada”.

‘Aurora ditetapkan oleh badai matahari, yang semakin lama semakin sikit dan kecil sejak beberapa tahun terakhir ini. Kemuncak yang terakhir berlaku pada tahun 2001, dan puncak seterusnya dijangka akan berlaku diantara tahun 2013 – 2015.

“Saya boleh katakan mereka semakin terang dengan melihat warna mereka,” kata Kristjan. ‘Biasanya mereka hanya berwarna hijau / merah muda, tapi sekarang kita melihat nada merah yang jelas. Saya tidak sabar menunggu perjalanan aurora yang seterusnya. ”

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kongsi Cerita Kongsi Cerita
solihin zubir
Great 1:1 Traffic Exchange
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More