[GAMBAR] 10 masjid terbesar di dunia

Masjid (مسجد) adalah perkataan bahasa Arab yang bermaksud tempat sujud. Masjid ialah tempat beribadat yang khusus, seperti solat dan iktikaf, bagi orang Islam. Bangunan ini juga merupakan pusat kebudayaan, muamalat, dan perkembangan dakwah Islamiah, serta pusat aktiviti umat Islam. Masjid tidak mempunyai rupa bentuk yang tetap, tetapi bergantung kepada budaya masyarakat Islam setempat. Sejak zaman permulaan Islam lagi kemajuan umat dan gerakan Islam semuanya bermula dari masjid. Masjid telah dijadikan sebagai tempat untuk berkumpul, berbincang dan merancang strategi yang tidak terhad kepada bidang dakwah malah perdagangan, perundangan, dan penyebaran ilmu, serta pelbagai lagi. Terdapat beberapa pertikaian mengenai takrif masjid. Ada mereka yang mengistilahkan semua tempat bersolat sebagai masjid. Bagaimanapun, takrif yang biasanya diterima guna adalah bahawa masjid merupakan tempat khas untuk bersolat dan telah digunakan untuk solat Jumaat melebihi tiga kali. Tempat solat yang tidak mengadakan solat Jumaat lebih dikenali sebagai surau atau musala. Berikut ialah 10 buah masjid terbesar di dunia.

10. Masjid Baitul Mukarram, Dhaka Bangladesh
Masjid ini berada di ibukota Bangladesh Dhaka, masjid yang selalu penuh sesak terutama ketika solat utama dan di bulan suci Ramadhan. Masjid ini dibangun sekitar tahun 1960-an dengan kapasiti 30 ribu jemaah, namun dalam perkembangannya ditambah menjadi 40 ribu jemaah.

09. Masjid Jamek, Delhi India
Masjid Delhi India
Masjid yang berada di kota lama India Delhi ini termasuk sebuah masjid yang tertua. Masjid yang pembangunannya atas arahan pembuat Taj Mahal Maharaja Mughal Shah Jahan dibangun pada tahun 1656 Masihi. Puluhan ribu jemaah setiap solat Jumaat selalu memenuhi seluruh ruang dalam hingga di luar masjid.

08. Masjid Sheikh Zayed, Abu Dhabi UAE
Masjid Sheikh Zayed Abu Dhabi UAE
Nama Masjid diambil dari nama Presiden pertama Emiriah Arab Bersatu, Sheikh Zayed bin Sultan Al Nahyan dan mulai digunakan oleh umat Islam pada tahun 2007. Makam Sheikh Zayed juga terdapat di dalam kawasan masjid terbesar di UEA tersebut.

07. Masjid Badhshahi, Lahore Pakistan
Masjid Badshahi Lahore Pakistan
Juga dikenali dengan nama Masjid Sultan, masjid ini pernah menjadi masjid terbesar di Asia Selatan dan memiliki kapasiti hingga 100 ribu lebih jemaah. Berada di tengah kota Lahore Pakistan.

06. Masjid Faisal, Islamabad Pakistan
Masjid Faisal
Masjid Faisal ketika ini merupakan masjid terbesar di Asia Selatan dan sebelum Masjidil Haram di Mekah di ubahsuai, masjid ini pernah menjadi Masjid Terbesar di dunia untuk jangka 1986-1993. Masjid yang menjadi masjid nasional Pakistan ini memiliki kapasiti 300 ribu jemaah.

05. Masjid Hassan II Maghribi
Masjid Hassan
Masjid yang berada di Casablanca ini dirancang oleh arkitek dari Perancis, Michel Pinseau dengan memiliki menara masjid tertinggi di dunia lebih dari 200 meter, menghadap ke Laut Atlantik

04. Masjid Istiqlal Jakarta IndonesiaMasjid istiqlal
Masjid yang dibangun ketika pemerintahan Presiden Sukarnao ini hingga kini masih menjadi Masjid Terbesar di Asia Tenggara. Walau banyak masjid-masjid baru muncul, namun secara keseluruhan belum mampu menandingi Masjid Istiqlal ini. Istiqlal yang bererti kemerdekaan merupakan anugerah atas kemerdekaan yang diraih Indonesia.

03. Masjid Imam Reza Shrine, Masyhad Iran
Masjid Imam_Reza_Shrine-Mashhad
Masjid Imam Reza Shrine di Masyhad, Iran adalah sebuah kompleks yang mempunyai makam Imam Ridha, Imam kelapan Syiah Imamiyah dan dikenali sebagai masjid ketiga terbesar di dunia. Juga terdapat dalam kompleks Masjid meliputi: Masjid Goharshad, muzium, perpustakaan, empat dewan seminar, pemakaman, Universiti Islam Razavi Ilmu, sebuah ruang makan untuk pelawat dan bangunan lainnya.

02. Masjid Al-Nabawi, Madinah Arab Saudi
Masjid nabawi
Setiap umat Islam di dunia pasti kenal Masjid ini, karana Masjid Nabawi merupakan salah satu masjid utama bagi muslim selain Masjidil Haram di Mekah. Merupakan tempat istirehat terakhir Nabi Muhammad SAW. Setiap umat Islam yang menjalankan ritual ibadah haji juga memastikan akan mengunjungi masjid kedua terbesar di dunia ini.

01. Masjidil Haram, Mekah Arab Saudi
Masjid al-haram
Masjid Haram di Mekah ini merupakan masjid terbesar di dunia di mana di tengahnya terdapat bangunan Kaabah yang menjadi pusat arah (kiblat) solat seluruh umat Islam di dunia. Memiliki luas 4 008 020 meter persegi (990,40 hektar) dan mampu menampung lebih dari 4 juta jemaah baik di dalam ruangan mahupun di luar. Masjid yang tidak pernah sepi setiap saat kerana selama 24 jam selalu ada umat yang beribadah, baik solat mahupun melakukan tawaf (berjalan mengelilingii Kaabah). Masjidil Haram paling ramai dikunjungi umat Islam dari seluruh dunia ketika puncak ibadah haji setiap tahun.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kongsi Cerita Kongsi Cerita
solihin zubir
Great 1:1 Traffic Exchange
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More