Bersih 2.0: Tangkapan pra kejatuhan Umno-BN

Kongsi CeritaMursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan tangkapan aktivis Bersih, yang dilaporkan mencecah lebih 100 orang setakat ini, adalah prakejatuhan Umno-BN.
“Sempat saya membaca berita-berita online tanah air di sini, semakin ramai penyokong Bersih 2.0 ditahan.
Nik Aziz | Kongsi Cerita“Saya mengira kerajaan masih belum belajar daripada kejatuhan kerajaan-kerajaan di Timur Tengah,” ujarnya melalui akaun Twitter hari ini.
Menteri Besar Kelantan itu dipetik Harakah Daily menegaskan, tangkapan dan kekerasan tidak akan menakutkan rakyat.
“Tangkapan-tangkapan ini hanyalah prakejatuhan Umno Barisan Nasional,” katanya.
Beliau sebelum ini menyokong Himpunan Bersih 2.0 yang akan diadakan pada 9 Julai ini.

Tahanan pra-Himpunan Bersih tak sah, kerajaan boleh disaman

Kongsi CeritaNaib Presiden PKR N. Surendran hari ini mendakwa bahawa penahanan pra-Himpunan Bersih 2.0 yang bermula hujung minggu lalu adalah tidak sah, sambil menambah, mereka yang ditahan boleh menyaman kerajaan.
Peguam hak asasi manusia ini memberitahu The Malaysian Insider bahawa tiada undang-undang di negara ini yang membenarkan penahanan pencegahan atau hanya kerana kemeja-T yang diisytiharkan haram hari ini.
Pagi tadi, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein mengisytiharkan kemeja-T Bersih 2.0 sebagai satu bahan haram.
Dalam mengisytiharkan kemeja-T sebagai haram, kata Surendran, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein cuba memainkan peranan sebagai raja mutlak dalam mengeluarkan perintahnya.
Mat Sabu Bersih | Kongsi Cerita“Tiada undang-undang mengatakan bahawa anda tidak boleh mengenakan kemeja-T dengan perkataan Bersih padanya.
“Tiada undang-undang yang membolehkan penahanan individu-individu yang tidak melakukan sebarang kesalahan,” kata beliau sambil berkata perhimpunan Bersih masih belum diadakan lagi.
“Mereka tidak boleh menahan orang hanya kerana menjemput orang ramai menghadiri satu-satu perhimpunan atau mengecam niat mereka untuk menyertai perhimpunan,” kata beliau ketika dihubungi.
Menurut Surendran, polis hanya boleh menahan seseorang yang dilihat menghadiri perhimpunan haram ketika ia sedang diadakan dan buknannya sebelum itu.
“Ini semata-mata dari sudut perundangan. Tetapi, di sini anda ada situasi di mana polis melakukan kesalahan menahan orang setiap hari... ia bertentangan dengan Kanun Prosedur Jenayah dan semua undang-undang di negara ini,” katanya
BERSIH | Kongsi Cerita
sitemap / senarai lengkap daftar isi KongsiCerita.com




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kongsi Cerita Kongsi Cerita
solihin zubir
Great 1:1 Traffic Exchange
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More