[GAMBAR & VIDEO] Serkap ikan

Assalamualaikum. Semalam saya post gambar serkap sempena Wordless Wednesday. Tapi kawan blogger saya; Mr Rileks tanya apa benda tu.. Jadi kali ni saya nak buat entri untuk menerangkan tentang apa itu serkap..

serkap ikan | Kongsi Cerita
Serkap merupakan sejenis alat penangkapan ikan Melayu tradisional yang lazimnya diperbuat daripada buluh, rotan dan akar. Buluh yang biasa digunakan ialah buluh duri dan buluh tela manakala akar yang biasa digunakan ialah akar pukang dan rotan biasa.

serkap ikan | Kongsi Cerita
Serkap biasanya digunakan pada musim membajak sawah. Mereka akan menurut di belakang tenggala yang ditarik oleh seekor kerbau semasa membajak. Kini diturut di belakang traktor atau kubota.

serkap ikan
"Serkap" digunakan dengan cara direjam ke dalam air dengan cara berulang kali, apabila terasa kocakan ikan membelah dinding serkap di dalam air, ini menunjukkan ikan telah mengena. "Serkap" akan ditekan dengan lebih kuat ke dalam supaya ikan yang berada di dalam "serkap" tidak akan keluar, kemudian ikan akan digagau dengan tangan melalui "mulut serkap" dengan berhati-hati agar tidak disengat ikan yang berduri seperti ikan keli.

serkap ikan | Kongsi Cerita
"Serkap" juga dijadikan model oleh orang-orang tua dahulu untuk menyalur atau melahirkan pemikiran. "Serkap" pada lahirnya merupakan "penangkap rezeki" menjadi luas maknanya dalam masyarakat tradisional. Terdapat rangkap pantun berkait yang dipusakakan oleh nenek moyang tentang "serkap".

Sungguh rendang pohon kuini
Langsai buahnya dilahap orang
Menuduh orang tiada bukti
Bagai mengguna "serkap jarang"

Langsai buahnya dilahap orang
Biji ditabur merata tempat
Bagai mengguna "serkap jarang"
Peluh mengucur laba tak dapat.

Ada juga dipantunkan oleh orang tua kita zaman dahulu:

"Serkap" ikan di tengah bendang
Dapat keli bisa sengatnya
Cakap tuan biarlah terang
Tidak kami terpinga-pinga

"Serkap" kini telah dimajukan dan dijadikan sebagai bahan hiasan kraftangan dalam
saiz yang kecil.

sitemap / daftar isi KongsiCerita.com




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kongsi Cerita Kongsi Cerita
solihin zubir
Great 1:1 Traffic Exchange
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More