Kenapa kita perlu bantah kilang “rare earth” di Gebeng, Pahang


Pernah dengar bahan yang dipanggil “rare earth” atau dalam bahasa melayunya dipanggil nadir bumi? Rare Earth kalau mengikut kamus Google bermaksud “Any of a group of chemically similar metallic elements comprising the lanthanide series and (usually) scandium and yttrium. They are not esp. rare, but they tend to occur together in nature and are difficult to separate from one another“. Sekarang ini, satu isu mengenai Alam Sekitar dan Kesihatan awam muncul di salah sebuah daerah di Pahang apabila kilang pemprosesan rare earth akan beroperasi tidak lama lagi. Tempat yang dimaksudkan ialah di Gebeng, Pahang.

Untuk pengetahuan semua, rare earth digunakan untuk membuat iphone, bom dan badan [body] kereta dan pelbagai lagi. Dan ia juga dikatakan boleh memberi pulangan lumayan kepada negara apabila beroperasi kelak. Sebagai contoh, negara China merupakan pengeluar rare earth di dunia dan dikatakan mengaut untung berbillion dollar hasil dari pemprosesan bahan ini. Walaupun dikatakan mampu menjana keuntungan yang berlipat kali ganda, isu yang paling ditakuti ialah isu kesihatan dan alam sekitar kerana bahan ini dikatakan beradioaktif dan boleh memberi kesan kepada penduduk dan hidupan yang berada berdekatan dengan kawasan pemprosesan bahan ini.

Contoh yang paling dekat kita boleh lihat ialah isu pembinaan kilang ini di Bukit Merah, Perak pada tahun 80an. Pelbagai pihak membantah pembinaan kilang ini pada masa itu kerana ia memberi kesan buruk kepada kesihatan penduduk sekitar seperti kanser, leukemia, cacat, malah ada yang meninggal dunia. Kini, setelah 20 tahun berlalu, masalah bahan merbahaya ini kembali lagi apabila Syarikat Australia, Lynas dikatakan akan beroperasi di Gebeng, Pahang tidak lama lagi. Isu ini telah mendapat perhatian serius dari seorang Pakar Kesihatan Awam dan beliau mengulas tentang akibat dan kesan buruk pembinaan kilang rare earth di Gebeng, Pahang.

Kongsi Cerita tentang Himpunan Hijau 1.0 (2011)

Bantahan Penduduk Terhadap Pembinaan Kilang Memproses Radioaktif Rare Earth Di Gebeng Kian Memuncak Selepas Kenyataan Panas MB Pahang !

Nadir Bumi Bukit Merah: Kampung Radioaktif Alami Kesan Buruk Kepada Generasi Hari Ini!!

Jepun Nak Musnahkan Reaktor Fukushima, Malaysia Nak Bangunkan Loji Gebeng

2 comments:

Tanpa Nama berkata...

I just like the valuable information you provide to your articles.
I will bookmark your weblog and check once more here regularly.
I'm moderately sure I will be informed a lot of new stuff proper right here! Good luck for the next!

Look at my site :: Home Staging Minnesota
Also see my website: Home Staging Business

KongsiBlog berkata...

kot ye pun nak buat buat lah dekat tempat yang tak ramai orang ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kongsi Cerita Kongsi Cerita
solihin zubir
Great 1:1 Traffic Exchange
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More