Perihal solat, dua tanah haram, doa dan harapan.

Berkaitan solat
Sebelum cuti bermula sebenarnya saya ada banyak target. Salah satunya nak mengkhatamkan kitab minyatul musolli karangan Syeikh Daud Al-Fatani.

Sebelum cuti bermula lagi saya sudah pun mengdownload dan mencetak kitab tersebut. Sudah bersiap sedia untuk menghabis serta mengkhatamkan kitab tersebut.

Namun perancangan Allah mendahului perancangan saya. Entah bagaimana saya tak mempunyai banyak kekuatan untuk menghabiskannya sepanjang cuti ni. Hanya beberapa helai sahaja yang sempat ditelaah.

Saya kongsikan sikit ilmu daripada kitab minyatul musalli disini mengikut olahan ayat dan fahaman saya sendiri.

Solat yang didirikan merangkumi 2 aspek iaitu secara luaran dan rohani.

Mendirikan solat menyembah Allah saya analogikan seperti seorang anak muda remaja yang sedang mencari calon isteri atau suaminya.

Mana mahu seorang anak muda jika pasangannya itu cacat dari segi fizikalnya sebagai contoh tempang, tidak cukup anggota badan dan sebagainya. Semua hendak yang sempurna jika diberi pilihan.

Tetapi yang lebih penting dari segi rohnya. Mahukah anda mengahwini pasangan yang telah pun ditarik rohnya a.k.a meninggal dunia? Apa pula ni? Boleh jadi satu penghinaan jika halnya seorang pak cik menawarkan anda untuk mengahwini anak gadisnya yang telah meninggal dunia. Silap haribulan kita boleh kata pak cik ni gila sebenarnya.

Sekarang cuba analogikan mencari pasangan dengan solat. Bagaimana? Solat sebenarnya kita mempersembahkan ibadah kita kepada Allah SWT. Semampu mungkin kita perlu memenuhi serta menyempurnakan kedua-dua aspek solat iaitu fizikal dan rohani.

Fizikalnya adalah rukun-rukun solat manakala rohaninya adalah kekhusyukan dan keadaan hati kita ketika bersolat.

Mahukan Allah menerima solat kita yang tidak sempurna rukunnya? Sudah tentu tidak sebagaimana tidak mahunya kita mendapat pasangan yang tidak sempurna fizikalnya seperti yang saya terangkan di atas.

Juga agak-agaknya mahukan Allah menerima serta mengganjari solat kita yang tidak khusyuk? Sama jawapannya dengan halnya seorang pak cik yang menawarkan anak gadisnya yang telah meninggal dunia untuk kita kahwini. Mungkin juga boleh jadi satu penghinaan kepada Allah kiranya kita mengerjakan solat dengan sambil lewa sahaja. MasyaAllah.

Semoga Allah memberi kepada kita kekuatan untuk khusyuk dan menjaga segala rukun-rukun solat ketika mendirikannya. Ameen.

Coretan perihal dua tanah haram
Alhamdulillah insyaAllah sekali lagi saya bakal dijemput oleh Allah untuk berkunjung ke sana. Jika dipanjang umur saya akan bertolak ke sana esok hari, 25 Jan 2012 dari Jordan. Dan ini adalah kunjungan saya kali yang ke tiga. Yang terakhir saya ke sana pada bulan Ramadhan yang lepas juga menyambut aidul fitri di sana pada waktu itu. Sungguh saya sangat berharap semoga dapat berkunjung lagi dan Alhamdulillah Allah bakal makbulkan doa saya. Setinggi kesyukuran dipanjatkan.

Berkaitan berkunjung ke tanah haram, ramai yang membawa hajat akan berubah dan bertaubat apabila kembalinya mereka ke tanah air sesudah mengerjakan umrah ataupun haji. Saya punyai pandangan dan pendapat yang lain tentang hal ini.

"Mekah, masjidil haram, kaabah bukan tong sampah untuk membuang dosa-dosa kita". Saya dengar kata-kata ini dari satu sesi kuliah tazkirah oleh seorang ustaz.

Ya, ramai yang berharap mereka akan bertaubat, insaf dan berubah menjadi baik sesudah mengerjakan haji atau umrah. Alhamdulillah niatnya yang baik itu suatu perkara yang terpuji.

Tetapi realitinya sekarang kita boleh lihat ramai sahaja haji-haji yang baru sahaja balik dari mekah tetapi masih belum mampu untuk melazimi solat 5 waktu di masjid. Lebih teruk mungkin ada saja yang terus tidak solat sepertimana keadaan mereka sebelum mengerjakan haji atau umrah.

Boleh jadi juga ketika berada di tanah suci itu sendiri kita boleh lagi meninggalkan solat walaupun masjidil haram hanya beberapa langkah dari bangunan hotel.

Kenapa boleh jadi begini? Ianya berkaitan dengan soal iman, soal hati dan soal kemahuan. Jika Memang hati kita beriman dan yakin serta mahu dan berazam untuk mentaati perintah Allah, walau dimana kita berada pasti kita akan melaksanakan perintah Allah serta menjauhi laranganNya. Sebaliknya jika kerasnya hati kita, lemahnya iman kita, walaupun laungan azan dari masjidil haram tidak mampu untuk menggerakkan badan untuk berwudhuk seterusnya melangkahkan kaki kita ke masjid.

Soal yang ingin saya tekankan adalah usaha kita ke arah itu. Tidak akan berlaku perubahan dan taubat sekiranya kita hanya menunggu sampainya kita ke tanah suci dengan berharap air mata taubat itu mengalir dengan sendirinya dan diri kita terus bertukar menjadi malaikat. Sebaliknya semua itu perlu kepada usaha yang berterusan. Kita bertuah andai ketika mengerjakan umrah dan berada di tanah suci itu Allah bukakan hati kita di atas segal usaha yang telah kita buat sebelum ini.

Juga taubat itu bukan perbuatan bertempat. Hanya boleh dilakukan bila berada di hadapan kaabah semata-mata. Sebetulnya setiap masa, setiap tempat kita sentiasa bertaubat dan memohon istighfar kepada Allah SWT.

Ya, soalnya usaha dan ikhtiar kita. Memang mujahadah dan istiqamah itu susah sebab nilainya mahal iaitu taqwa pada Allah SWT.

Perihal doa dan harapan
Biasalah Apabila kita akan berkunjung ke tanah haram maka ramailah sahabat-sahabat serta kenalan yang akan mengirimkan doa supaya dipohon serta diaminkan di sana. Keadaan ini tidak terkecuali ke atas saya bahkan saya sengaja memaklumkan pada sahabat-sahabat malah bertanya sekiranya ada sebarang doa untuk didoakan.

Cuma satu doa yang saya sangat terkesan apabila mendengarnya. Doa yang dipohon oleh seorang sahabat saya di Jordan. Suatu malam di menghampiri saya yang ketika itu sedang menyandar didinding masjid.

"aku ada doa nak engkau doakan untuk aku didepan kaabah nanti, boleh tak?"

"insyaAllah. Apa doanya?"

"doakan aku supaya Allah buangkan rasa besar makhluk dalam hati aku serta Allah gantikan rasa besar khaliq (Allah)".

"ameen. InsyaAllah" saya terfikir sejenak selepas mendengar harapan beliau. Allah~

saya sendiri pun banyak sahaja doa dan harapan yang diidamkan yang mana setiap masa saya memohon dan berdoa kepada Allah, tak kira berada di tanah haram sekali pun ataupun tidak.

Saya sentiasa memohon supaya ditetapkan iman oleh Allah. Semoga Allah sentiasa memberi kekuatan kepada saya untuk istiqamah menjauhi maksiat serta kesungguhan dan keghairahan beribadah kepadaNya.

Saya juga berharap supaya Allah memberi peluang untuk saya betul-betul masyi serta mengingati dan mengamalkan Al-Quran. Sungguh susah perkara ini.

Saya juga berimpian untuk menjadi seorang yang bermanfaat untuk agama ataupun sekurang-kurangnya tidak menjadi fitnah.

Saya juga berharap agar cemerlang dalam mengejar segala impian, cita-cita dan kerjaya saya.

Sebagai seorang anak saya sering mendoakan yang terbaik dan kebahagiaan kepada kedua ibubapa dan seluruh keluarga saya.

Juga sebagai seorang manusia yang punya hati dan perasaan, saya juga mengimpikan pasangan hidup yang terbaik dan mampu melorongkan saya ke jalan menuju ketaqwaan kepada Allah SWT.

Harapan terbesar semoga sempat melihat kemenangan Islam serta seluruh muslimin dalam keadaan saya adalah salah seorang yang berjuang merealisasikannya.

Allah begitu banyak harapan dan doa kita sebenarnya kan? Kalau begitu mengapa masih begitu susah untuk kita patuh pada sedikit sahaja arahan Allah? Sungguh hambaMu ini terlalu banyak meminta tetapi sedikit pula amal ibadahnya. Allah~

copy & paste tanpa izin dari:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kongsi Cerita Kongsi Cerita
solihin zubir
Great 1:1 Traffic Exchange
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More