Transformers 3: Sisi gelap bulan - MANTAP!

Dark Dark of the Moon | Kongsi CeritaAssalamualaikum. Aku nak kongsi cerita skit pasal Transformer 3 ni. Petang semalam aku baru tengok Transformers 3: Dark of the Moon in 3D. Aku tak sempat nak terus buat review sebaik saja selesai menonton sebab aku sakit kepala semalam. Ini adalah kerana mata aku penat sangat tengok movie 3D. Jadi semalam tak boleh mengadap laptop lama sangat, aku tidur awal.

Review aku ni pendek dan senang sahaja, sebab sudah tentu Transformers 3 adalah movie terbaik tahun 2011. Panggung penuh, siang malam, tiket sold out. Tengok trailer pun dah gempak, sampai lebih 38 juta views di YouTube.

Dark Dark of the Moon | Kongsi CeritaKita tak perlu tengok pada jalan cerita, sebab cerita dia kita sudah agak, Sam Witwicky akan jadi hero dan selamatkan dunia. Yang perlu tengok action, meletup-letup, CGI smooth dan grafik memang power. Dari awal sampai habis penuh aksi dan memang puas hati tengok 3D. Perang antara Autobots dan Decepticon macam perang betul-betul, tambah pula tentera USA yang mempunyai teknologi tinggi. Apa pun movie ini memang propaganda Amerika sebagai penyelamat dunia dan menunjukkan betapa advancednya teknologi perang mereka. Tapi peduli semua itu, kita hanya nak tengok movie ini untuk hiburan semata-mata.

Mengenai cerita, Dark of the Moon cuba menjadikan Transformers lebih logik jalan ceritanya dengan mengaitkan Transformers pada peristiwa pendaratan manusia di bulan. Ia bermula dengan prolog mengimbas kembali perlumbaan ruang angkasa tahun 1960an yang sebenarnya adalah satu misi rahsia untuk mengkaji lebih lanjut mengenai roket misteri yang terhempas di sebelah gelap bulan pada akhir 1950-an. Arkib rakaman Presiden Kennedy, Johnson, dan Nixon, dan wartawan Walter Cronkite digunakan untuk membuatkan ianya kelihatan lebih real. Juga dipaparkan saat-saat ringkas Dark Dark of the Moon | Kongsi Ceritapendaratan manusia pertama di bulan dan scene angkasawan sedang meninjau sisi gelap bulan yang tidak boleh dilihat dari bumi. Juga Transformers 3 ada kaitan dengan insiden letupan loji nuklear di Chernobyl, Russia untuk menjadikan jalan cerita lebih diterima akal.

Adegan lawak walaupun kurang berbanding dengan Transformers sebelum ini, tapi masih lagak menggeletek urat geli kita. Sam Witwicky dengan ala bodo-bodonya dan lakonannya memang hebat. Heroin baru Rosie Hungington-Whiteley sebagai Carly Spencer boleh menggantikan Megan Fox. Tetapi ada sesetengah adegannya tidak sesuai ditonton oleh budak-budak - terlampau seksi. Agent Seymour Simmons masih lagi lucu ditambah dengan assistantnya Dutch, walaupun scenenya agak kurang.

Dark Dark of the Moon | Kongsi CeritaAntara robot yang paling saya minat kali ini ialah Shockwave. Cuma nak komplen, banyak sangat la Transformers jahat sampai pening juga yang mana satu Soundwave, Shockwave dan lain-lain. 1 lagi scene 3D juga tidak banyak sangat.

Overall cerita ni memang best dan berbaloi dengan harga tiket - RM17 ok apa untuk hiburan selama 2 jam setengah. Aku bagi 5 star untuk Transformers 3: Dark of the Moon in 3D. CGI dan action yang MANTAP! Rasa tak puas dan nak tonton dua kali. Dan jangan ke tandas semasa tengok cerita ini, terutama sejam yang terakhir.





sitemap / senarai lengkap daftar isi KongsiCerita.com




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kongsi Cerita Kongsi Cerita
solihin zubir
Great 1:1 Traffic Exchange
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More