Batu Kerikil Tg. Pagar Jadi Cendera Hati

SINGAPURA, 1 Julai -- Pengunjung ke Stesen Kereta Api Tanjong Pagar yang menamatkan operasinya tengah malam tadi, tidak melepaskan peluang mendapatkan apa sahaja barangan di stesen itu bagi dijadikan bahan kenang-kenangan termasuk batu kerikil landasan di situ.

Sejurus selepas tren terakhir yang dipandu oleh Sultan Johor Sultan Ibrahim Ismail berlepas, ratusan pengunjung ke stesen itu berdiri di landasan di situ untuk bergambar.

Tidak kurang juga yang yang membawa balik papan tanda, kertas dan barangan lain di stesen berkenaan.

Kakitangan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) turut mendirikan beberapa gerai bagi menjual cendera hati rasmi seperti kemeja-t, pemegang kunci, buku, cawan dam poster.

Suasana di stesen terbabit yang memulakan operasinya pada 1932 itu meriah dengan ribuan pengunjung masih enggan meninggalkan kawasan berkenaan walaupun kereta api terakhir berlepas.

TINGGAL KENANGAN: Encik Ghafar bersama isteri, Hajah Noraini (kiri),
anaknya, Cik Karmisah dan Cik Khalidah Norghamar, serta cucunya,
tersenyum melihat kuarters lamanya (kiri) dan landasan kereta api
di Tanjong Pagar yang pernah menjadi tempat bermain anak-anaknya.
Segelintir kakitangan KTMB yang masih berada di stesen itu menjadi tumpuan pengunjung yang tidak melepaskan peluang untuk mengambil gambar bersama-sama mereka.

Walaupun tren terakhir sudah lama berlepas, pengunjung masih enggan meninggalkan kawasan stesen kereta api bersejarah itu bagi menunggu detik 12 tengah malam apabila pintu stesen itu ditutup buat selama-lamanya oleh kakitangan KTMB.

Selepas itu barulah mereka meninggalkan stesen berkenaan selepas bangunan, yang sebelum ini sentiasa diterangi oleh pelbagai lampu, buat pertama kali dalam sejarah 80 tahun operasinya, menjadi gelap-gelita.
sitemap / senarai lengkap daftar isi KongsiCerita.com




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kongsi Cerita Kongsi Cerita
solihin zubir
Great 1:1 Traffic Exchange
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More